Mercedes AMG GT S

Provkörning

Mercedes AMG GT S

När nya ”Måsvingen” Mercedes AMG SLS lanserades 2010 fick Mercedes kritik för att bilen inte var den körmaskin många hade hoppats på. Nya Mercedes AMG GT är i mångt och mycket svaret på kritiken. Motor provkör Mercedes senaste sportbil.

 

Den provkörda AMG GT S  kostar hjärtsviktsframkallande 1 343 000 kronor.
Den positivt lagde noterar att det är omkring 700 000 kronor mindre än Mercedes SLS, men samtidigt avsevärt mer än instegsversionen av den utpekade huvudkonkurrenten Porsche 911.


För pengarna får man en bil byggd av aluminium med en fyraliters dubbelturbo-V8 med torrsumpssmörjning.


Den som var orolig att turboaggregaten skulle ta udden av AMG-bluddret behöver inte känna oro. Ur de kantiga avgasutblåsen strömmar tung Motown-gung som får huvuden att vridas långt före och efter det att bilen har passerat. Ett knapptryck och klaffar i avgassystemet gör att GT S dämpar sig något, det är som att gå från ljudläge elva till tio.


Fjädringen styrs elektroniskt, även komfortläget kan uppfattas som störande stötigt i låg hastighet.

Mercedes har hållit fast vid ett hydrauliskt styrservo i stället för bränslebesparande elektromekaniskt.


Styrkänslan är bland det bästa vi har upplevt. Till och med Porsche 911 av senaste generation har svårt att leverera samma färgrika finess.


Känslan bakom den knubbiga mockaklädda ratten påminner kraftigt om SLS. Den skulpturala motorhuven, den låga vindrutan, den breda och omslutande mittkonsolen.


AMG GT pepprar hornhinnan med sportbilsintryck. Mittarmstödsfack, dörrfickor och mugghållare ger vardagstrivsel. För att få plats med de senare har mittkonsolens knappar och växelväljare förskjutits bakåt.


Det blir en obekväm rörelse för att välja växel, framför allt om man sitter nära ratten. En märklig ergonomisk miss. Lika förvånande är att säkerhetsbältet tenderar att fastna i bältesbetjänten” och att blinkers och växlingsindikator lätt skyms av ratten.


Trots att utrymmet bakom stolarna är minimalt har Mercedes påpassligt placerat nätfack på bagagerumsväggen, men då stolarna inte kan vikas fram är de svårtillgänliga. Bagageutrymmet är begränsat, inte minst om man vill använda insynsskyddet.


AMG GT S lockar med klassledande styrkänsla och ypperliga sportbilsprestanda.

Porsche 911 har all anledning att se sig om över axeln. Mullret är inte åska, det är en raket redo för omkörning.

 

 

Denna sida hänvisar till tidningen Motor:
Nummer 6 2015

Provkörningsbetyg

 

Fakta

Pris: 1 343 000 kr.
Motor: Bensin, V8, 3982 cm3, dubbelturbo.
Effekt: 510 hk. Vridmoment 650 Nm vid 1750 r/min.
Snittförbrukning: 9,6 l/100 km.
CO2: 224 g/km.

Prestanda: 0–100 3,8 s, toppfart 310 km/h.
Mått: Längd 455, bredd 194, höjd 129 cm.
Läs mer på: www.mercedes-benz.se

 

Testad av Anders Helgesson och Michael Jonsson