Opel Astra 1,0 Turbo

Provkörning

Opel Astra

Opel har en kärv tid bakom sig. Ägaren GM avbröt försäljningsplanerna i sista sekunden och gjorde en storsatsning på märket. Som Opels bästsäljare har Astra ett stort ansvar.

 

Det tillhör inte vanligheterna att en bil blir kortare, smalare och lägre än modellen den ersätter. I fallet Astra innebär det dock att den åter är mer på par med klasskonkurrenter såsom VW Golf och Kia Ceed.

 

Vikten har minskats med mellan 120 och 200 kilo. Högre andel höghållfast stål gör att chassit står för 50 av de tappade kilona. Bantningskuren märks bakom ratten. Den tidigare heffaklumpskänslan har bytts mot en smidigare,


mer gladlynt upplevelse. Styrningen är lätt och snabb, men det fattas känsla för vad som händer under däcken, ett vanligt fenomen för bilar med elservo.


Karossen är fem centimeter kortare jämfört med föregångaren men kupéutrymmet har vuxit med drygt två centimeter fram och tre bak. Baksätet är bekvämt.


Runtomsikten har förbättrats, men bakåtsikten är fortfarande tveksam. Parkeringskamera finns i kombination med parkeringsassistent och dödavinkelnvarnare.


Instrumentbrädan bygger runt en sjutums pekskärmsdisplay från vilken radio, Bluetooth-koppling och interaktion med smarta telefoner (Apple car play och Android auto) sköts. Med fabriksnavigation växer skärmen med en tum.


Vi provkör den trecylindriga bensinmotorn på 105 hästkrafter. Tjänstvillig, men den får slita. Färddatorn indikerar att förbrukningen inte är mycket lägre än för den 200-hästare som avslutar bensinmotoralternativen.
Märkligt nog delar motorerna utväxling.


Första mötet med nya Astra gav mersmak. Ett test på svensk mark får avgöra om det är klassens nya stjärna.

 

Denna sida hänvisar till tidningen Motor:
Nummer 9 2015

Provkörningsbetyg

 

Fakta

Pris: 159 900 kr.
Motor: Bensin, rak trea, 999 cm3.
Effekt: 105hk. Vridmoment 170 Nm vid 1800 r/min.
Snittförbrukning: 4,4 l/100 km.
CO2: 102 g/km.

Prestanda: 0–100 11,2 toppfart 200 km/h.
Mått: Längd 437, bredd 187, höjd 142 cm.
Läs mer på: www.opel.se

 

Testad av Andreas Helgesson

 

Opel Astra interiör