Range Rover Sport 4,4 SDV8

Premiär

 

Range Rover Sport

Stor, tung och dyr – och alldeles underbar. Vi kör nya Range Rover Sport genom Europa och upptäcker en av världens bästa bilar.

Oj, vad stor. Det är första intrycket.


Men efter nästan 400 mil på tyska Autobahn, franska landsvägar och små, smala schweiziska alpvägar är åsikten en annan.
Oj, vad lättkörd.


När vi kommer ner till franska Rivieran och ska fickparkera på en smal bakgata tänker man:
Oj, vad smidig.


Range Rover Sport är gjord helt i aluminium, är 400 kilo lättare än föregångaren och har luftfjädring som standard. Vi kör en 4,4-liters diesel-V8 på 339 hästkrafter och ett bottendrag på imponerande 740 Nm.


Vi var fundersamma hur bilen skulle hantera höga farter på Autobahn, den är trots allt stor som ett hus. Bilen gick klippstadigt och utan tillstymmelse till vingelkänsla.


På den slingriga alpvägen maskerar den tajta styrkänslan bilens storlek.


Nackdelar då? Priset såklart. Men är någon överraskad?

Betyget är glasklart, fem M.


Range Rover Sport är en av världens bästa bilar

 

Denna sida hänvisar till tidningen Motor:
Nummer 3 2015

Provkörningsbetyg

 

Fakta

Pris: 847 900 kr.
Motor: Diesel, V8, 4367 cm3, turbo.
Effekt: 339 hk. Vridmoment 740 Nm.
Snittförbrukning: 8,7 l/100 km.
CO2: 229 g/km.

Prestanda: 0–100 6,9 s, toppfart 210 km/h.
Mått: Längd 485, bredd 207, höjd 178 cm.
Läs mer på: www.vw.se

 

Testad av Michael Jonsson