Skoda Fabia Combi 1,4 TDI 90

Provkörning

Skoda Fabia Combi

Motors testredaktör predikar gärna småbilens förträfflighet. Men att resa till Spanien i en Skoda Fabia Combi, är inte det att överdriva?

 

Nej, inte alls! Dagens småbilar är fasligt kompetenta, att ge sig ut på en milintensiv resa till Spanien är inga problem. Den största ”uppoffringen” görs faktiskt i Sverige. Den kontinentala asfalten är så mycket slätare att det blir en märkbar skillnad i kupébuller.


Motors Fabia var försedd med en 90 hästkrafter stark diesel. Att motorn ”bara” har tre cylindrar märks vid start i branta uppförslut. Utan backstartshjälpen hade kopplingen fått en betydligt tuffare uppgift. Merkostnaden jämfört med bensinmotorn på 90 hästkrafter är 24 000 kronor, till det kan läggas att dieseln har högre vägskatt.


Fabia diesel blir bara ekonomiskt försvarbar vid riktigt långa körsträckor, men pengar är inte allt. Att inte behöva växla ned för att hålla tempo över Kasselbackarna ger storbilskänsla. Genom alppassen rör sig Fabia Combi småbilslätt, men den extra karossbulken lägger en viss sordin på körglädjen jämfört med halvkombin.


Trots dagsetapper på stundtals 100 mil höll stolarna måttet. Mittarmstödet uppskattades. 182 centimeter artikelförfattare provade baksätet under en delsträcka på 40 mil. Inga bekymmer även om sittdynan är något kort. Bagageutrymmet sväljer 530 liter, det är 100 liter mer än Volvo V60 och avsevärt mer än vad två behöver för tolv dagars semester.


Runt Medelhavet är pressade trafiksituationer, trådsmala gränder och kronisk p-platsbrist vardag.

I en stor kombi eller suv är det lätt att hamna i nervsammanbrottsframkallande situationer.
Och det är ju inte riktigt meningen med semestern, eller hur?

 

Denna sida hänvisar till tidningen Motor:
Nummer 8 2015

Provkörningsbetyg

 

Fakta

Pris: 176 100 kr.
Motor: Diesel, rak trea, 1422 cm3, turbo.
Effekt: 90 hk. Vridmoment 230 Nm.
Snittförbrukning: 3,4 l/100 km.
CO2: 88 g/km.

Prestanda: 0–100 11,3 toppfart 184 km/h.
Mått: Längd 426, bredd 173, höjd 149 cm.
Läs mer på: www.skoda.se

 

Testad av Anders Helgesson