Toyota Aygo, Peugeot 108, Citroën C1

Premiär

 

Trillingarna olika

Toyota och PSA-koncernen fortsätter att samarbeta i småbilklassen.
Under de märkesunika plåtskalen är Toyota Aygo, Peugeot 108 och Citroën C1 närmast enäggstrillingar – eller?

 

Toyota Aygo 1,0Toyota Aygo 1,0

Aygo generation ett hittade cirka 760 000 köpare, en utmaning för nykomligen. ”Go fun yourself” är Aygos devis och visst är design och färgsättning lite poppigare än tidigare. Framdörrarna ska passa dörrhålen till samtliga, men Aygos bakdörrar har en annan form jämfört med de franska syskonen.

Att utveckla nya bilar är kostsamt, varje utvecklingskrona som kan slås ut på fler tillverkade enheter är, bokstavligen, guld värd.

 

Det man vinner i ena ändan kan dock ställa till det i andra. När egenskaper
såsom utrymmen, säkerhetsnivå och funktion är på klonnivå får marknadsavdelningarna tillgripa övertid.


Kunderna ska lockas med mjuka värden så som design och varumärkesimage.

Peugoet 108 1,0Peugeot 108 1,0

Föregångarens, 107, enorma (i förhållande till karossen i övrigt) grill hindrade inte cirka 820 000 köpare från att ta bilen till sitt hjärta. Märkets ”svävande” grill ger nykomlingen en mer sofistikerad uppsyn. Notera att 108 på bilden nedan var utrustad med en enklare radio jämfört med konkurrenterna, men bluetoothkoppling är standard. Pekskärm är tillval.


Men till viss del även med pris. I basnivå men med luftkonditionering och femdörrarskaross kostar Aygo med sina 113 900 kronor ett par tusenlappar mer än 108 och drygt 6 000 kronor mer än C1.


Under skalen har mycket gjorts om och justerats från föregångarna, bland annat har spårvidden ökat men i grunden är det samma bottenplatta som tidigare.


Klädslar och färgsättning skiljer, men instrumentpanelerna är identiska och erbjuder samma grad av individualiseringsmöjligheter.

Citroën C1Citroën C1

Dörrarna är identiska jämfört med 108, det sparar någon krona extra åt PSA -koncernen. C1 generation ett tillverkades i cirka 780 000 exemplar, i Sverige halkade C1 efter både 107 och Aygo. Precis som syskonen går det att få C1 med ett öppningsbart canvastak, Citroën kallar det Airscope, Peugeot Top! medan japanerna kallar friskluftsfunktionen X-wave.


Att byta Citroëns röda växelspakskuliss mot Toyotas svarta är gjort i en handvändning.


Den sju tum stora pekskärmen är tillval. Utöver radio och liknande kan skärmen ”spegla” telefoner som stödjer ”Mirrorlink”, då kan bland annat telefonens navigationsprogram
visas på displayen. Smart.


Ett hjul i varje karosshörn och låg vikt gör trion kul att ratta. Dock har Citroën ett trick de andra inte kan matcha. Den Toyotautvecklade 69-hästaren kan för några tusenlappar ersättas med PSA-koncernens 82-hästare. Den starkare motorn är något ljudligare och vibrerar något mer på tomgång, men tonen är trevlig och det extra bottendraget är välkommet så fort bilen passerat utanför storstadens vägtullar.

 

Denna sida hänvisar till tidningen Motor:
Nummer 2 2015

Toyota Aygo 1,0

Provkörningsbetyg

Toyota Aygo interiör

Pris: 113 900 kr.
Motor: Bensin, rak trea, 998 cm3.
Effekt: 69 hk.

Vridmoment: 95 Nm.
Snittförbrukning: 4,1 l/100 km.
CO2: 95 g/km.
Prestanda: 0–100  km/h: 14,2 s.

Toppfart: 160 km/h.
Mått: Längd 346, bredd 162, höjd 146

Läs mer på: www.toyota.se

 

Peugeot 108 1,0 VTI

Provkörningsbetyg

Peugeot 108 interiör

Pris: 111 900 kr.
Motor: Bensin, rak trea, 998 cm3.
Effekt: 69 hk*. Vridmoment: 95 Nm.
Snittförbrukning: 4,1 l/100 km.
CO2: 95 g/km.
Prestanda: 0–100 km/h: 13,0 s.

Toppfart: 157 km/h.
Mått: Längd 348, bredd 162, höjd 146.
* I broschyrmaterial anger Peugeot 68 hästkrafter på grund av avrundning.

Läs mer på: www.peugeot.se

 

Citroën C1 Puretech 82

Provkörningsbetyg

Citroën C1 interiör

Pris: 114 900 kr.
Motor: Bensin, rak trea, 1 199 cm3.
Effekt: 82 hk.

Vridmoment: 116 Nm.
Snittförbrukning: 4,3 l/100 km.
CO2: 99 g/km.
Prestanda: 0–100 km/h: 11,0 s.

Toppfart: 170 km/h.
Mått: Längd 347, bredd 162, höjd 146.

Läs mer på: www.citroen.se

 

Testad av Anders Helgesson