Seat Ateca TDI 150 4Drive

Premiär

Seat Ateca

Mycket suv för pengarna - snygg, bra och prisvärd. Seat släpper sin första suv någonsin, och den är redan en av de bästa i klassen – kanske till och med bästa suvköp 2017?

 

Spanska Seat har länge varit den fula ankungen i den stora Volkswagenfamiljen, med en marknadsandel i Sverige på 1,5 procent. Själva tror Seat att nya Ateca kommer att bli den vackra svanen som ska lyfta hela bilmärket. Och det är inte omöjligt, för Ateca är en mycket bra bil.


Den bygger på Volkswagengruppens töjbara MQB-plattform och är mycket nära besläktad med nya VW Tiguan som i höstas fick toppbetyget fem M i Motor och bland den högsta poängen någonsin.


Dessutom är Seat Ateca prisvärd. 209 900 kronor med lilla bensinmotorn på 115 hk och framhjulsdrift. Vi provkör dieseln på 150 hk och fyrhjulsdrift, som kostar 290 900 kronor. Köregenskaperna är mycket bra.


Chassit är fast och ger ett stabilt intryck när vi pressar bilen på slingriga vägar i tio plusgrader. Några dagar senare är det minusgrader och en decimeter snö, och vi tvingar igång Haldex-fyrhjulsdriften. Även då uppträder bilen tryggt och stadigt.


Seat Ateca är en ganska liten mellansuv. Den är 436 centimeter lång, 13 centimeter kortare är VW Tiguan, vilket gör den smidig och lättkörd. Men bagageutrymmet sväljer därför inte obegränsat med packning, 510 liter med uppfällt ryggstöd, 1 604 liter med nedfällt.


En nackdel är att dieseln på 150 hk enbart går att få med manuell växellåda. Vill man ha automat måste man lägga på 31 000 kronor och får då den större 190 hk-dieseln ”på köpet”. Möjligen ett resultat av VW-gruppens internpolitik, det finns kanske en rädsla för att Seat Ateca i så fall ska äta för mycket av VW Tiguan och kommande Skoda Yeti.

 

Denna sida hänvisar till tidningen Motor:
Nummer 1 2017

Provkörningsbetyg

 

Fakta

Pris: 290.900
Motor: Diesel, rak fyra, 1968 cm3.
Effekt: 150 hk. Vridmoment 340 Nm.
Snittförbrukning: 5,1 l/100 km.
CO2: 129 g/km.

Prestanda: 0–100 9,0s toppfart 196 km/h.
Mått: Längd 436, bredd 184, höjd 160 cm.

Euro-Ncap: ☆☆☆☆☆ (2016)
Läs mer på: www.seat.se

 

Testad av Michael Jonsson