Sommardäcktest 2017 - dyrast är inte bäst

Sommardäck test 2017

I takt med mellanklass-suvarnas ökande popularitet har utbudet av däck ökat. Adac har testat 15 däck som är speciellt anpassade för de mindre suv-klasserna. Resultatet överraskar.

 

Årets testomgång består av däck som har utvecklats med mindre suvar i åtanke, flera av däcken levereras som originaldäck från biltillverkarna. Sex av de testade däcken har ”M+S”- märkning, beteckningen står för ”mud and snow”. Däckens mönster och uppbyggnad gör de mer lämpade för lösa underlag som grus och lera (däcken är inte godkända för vinterbruk). Det är egenskaper som vanligen är svåra att kombinera med spetsegenskaper på asfalt.

Årets testvinnare, Goodyear Efficientgrip SUV har dock lyckats väl. Tillsammans med Cooper Zeon 4XS Sport är Goodyear det enda däck som mäktar med en fyra i totalbetyg. Hela

elva däck får betyget tre.

 

Grundregeln vid däckköp är ”man får vad man betalar för”; väljer man ett dyrare däck från en premiumtillverkare brukar man i regel göra ett bra val. 
Så är inte fallet i år.

 

Latitude Tour HP från franska däckgiganten Michelin är ett av testets dyrare däck men har dåliga egenskaper i framför allt väta och får endast en tvåa i totalbetyg. Jumboplatsen går till Yokohama Geolandar SUV. Mediokra köregenskaper på torr vägbana. Vid bromsprov på våt betong behöver Geolandar hela 17 meter längre bromssträcka jämfört med testets bäst  resterande däck, Uniroyal. Däcket hanterar vått underlag så pass dåligt att Yokohama lyckas med konststycket att prestera den lägsta totalsumman för något däck på över fem år.

Ett däck att undvika.

 

En intressant iakttagelse är hur det referensdäck som står utanför själva testet presterar. I år är det Continental Contipremiumcontact 5. Modellen lanserades 2012 och har inte utvecklats specifikt för suvar. Sett till Adacs tidigare däcktester brukar referensdäcken prestera ett resultat som skulle placera dem någonstans mitt i fältet. I år är det bara testets guld- och silvermedaljör som överträffar referensdäcket.

 

 Läs hela testresultatet för alla 15 sommardäck som PDF, endast för medlemmar.

Denna sida hänvisar till tidningen Motor:
Nummer 2 2017

Så här gjordes sommardäckstestet

Bromsprov våt asfalt

BROMSPROV VÅT ASFALT. Full ABS-bromsning från 80 km/h ned till 20 km/h. Testet upprepas sex gånger med tre bromssekvenser per vända.

 

Bromsprov torr asfalt

BROMSPROV TORR ASFALT. Full ABS-bromsning från 100 km/h till 1 km/h. Testet upprepas sex gånger, en bromssekvens per vända.

 

Köregenskaper torr asfalt

KÖREGENSKAPER TORR ASFALT. Bilen byter fil, gör en undanmanöver, i så hög hastighet som möjligt. Sidogreppet utvärderas.

 

Vattenplaning

VATTENPLANING. Bilen körs in i vattenfållan (7 mm stående vatten) i sådan hastighet att däcket förlorar greppet.